با اینکه کاریکاتور یک هنر تجسمی است و همیشه با دیدن تصویر می توان به ارزش این هنر پی برد ولی مسائل تئوری هم می تواند به این ارزش کمک کند تا بهتر و بیشتر به اهمیت وجود کاریکاتور پی ببریم .

پس تصمیم دارم با طرح موضوعات مختلف به بررسی آن بپردازم.

امیدوارم که شما خواننده عزیز با نظرات و مطالب خوبتان مرا یاری کنید.

درباره کاریکاتور

این بحث صرفا به چالش کشیدن ذهنیت شما در زمینه کاریکاتور است .امیدوارم ازآن بهره کافی را ببرید.

نادری(85)

وقتی من اولین کاریکاتور را دیدم خندیدم.

شاید این اولین جمله ای است که به آن فکر میکنید .

اگر مروری به تاریخ کاریکاتور در جهان بکنید .متوجه خواهید شد که طنز یکی از عناصر لاینفک و مهم کاریکاتور بوده است. بررسی طنز نیازمند مطالعه و بحث بسیار عمیقی است که در این مبحث از آن رد می شویم و در جای دیگر به آن خواهیم پرداخت .

ولی با این وجود باز هم طنز برای ما در کاریکاتور مهم است .ولی چرا وقتی یک کاریکاتور دیگر می بینیم کمی به جمله قبلمان درباره خصوصیت کاریکاتور تردید میکنیم .در کاریکاتور جدیدی که دیدیم دیگر طنز وجود ندارد ولی ما معمولا وقتی که نتوانیم به کلمه خنده برسیم کمی از کاریکاتور فاصله میگیریم و حتی در واقع آن اثر را کاریکاتور نمی خوانیم .

باز اگر تصویر دیگری به ما نشان دهند ود ر آن بتوانیم طنز را بیابیم باز هم علاقه نشان میدهیم .

در واقع این بی انصافی است که همیشه ما از کاریکاتور انتظار داشته باشیم .بعضی مواقع کاریکاتور از ما انتظار درک مفهوم را دارد. یعنی ما آنقدر ذهنیت و تجسم قوی نسبت به محیط نداریم و باید آن را تقویت کنیم . پس وقتی کاریکاتوری که از آن خوشمان نمی آید را با دقت بیشتری بررسی کنیم متوجه می شویم که کاستی در اثر کاریکاتور نیست بلکه در بینش و جهان بینی ماست .

یادم می آید بچه های کلاسم در دوره های مختلف آموزشی تا حالا اسمی از سمبل مرگ (همان اسکلتی که شنل سیاه به تن دارد با داسی در دست )را در هیچ جایی نشنیده بودند . و حتی به درستی بعضی ازسمبلها و نشانه های جهانی و حتی ایرانی را نمی شناختند .

این نشان میدهد که ما فوق العاده در مطالعه فقیریم . شناخت نسبت به عناصر مختلف محیط اطراف (حتی اینکه یک مگس چند تا پا دارد) میتواند به ما کمک کند تا کاریکاتور را بفهمیم .

این شناخت با بررسی آثار مختلف هنری از جمله نقاشی بدست می آید ولی کافی نیست .به نظر من هر چه ما نسبت به خودمان (انسان)مطالعه داشته باشیم (از هر زاویه ای )بیشتر میتوانیم با کاریکاتور ارتباط بر قرار کنیم .

پس هر چه قدر که ما اطلاعات عمومی و تخصصی در زمینه های مختلف داشته باشیم(هر چند کم) میتوانیم به درک عمومی هنر کاریکاتور برسیم. همیشه شناخت ما باعث نمی شود یک کاریکاتور را خوب بدانیم . بلکه خود کاریکاتور هم باید در تکنیک و تفکر هماهنگی داشته باشد .

مسعود ضیایی زردخشویی

کاریکاتور دارای لایه های مختلفی است .اولین لایه یا پوسته یک اثر کاریکاتور تکنیک آن است .اگر شما در کاریکاتوری تکنیک را ضعیف ببینید و نا هماهنگ با موضوع اثر .بدون هیچ گونه فکری ان را یک اثر ضعیف میدانید .

چرا هماهنگی بین تفکر و تکنیک برای مخاطب مهم است .چون مخاطب در هر طبقه ای که باشد(مخاطب شناسی فکری)نظم یک اثر را به خوبی درک میکند و تکنیک آمیخته با تفکر را به خوبی تشخیص میدهد.(چگونگی این هماهنگی را در مباحث بعد توضیح می دهم).

تکنیک در کاریکاتور یعنی طراحی .هرچه قدر که شما نسبت به طراحی آگاهی داشته باشید . تکنیک قوی تری دارید.طراحی فقط روی کاغذ نیست بلکه در ذهن و تجسم ماست .

هر چه قدر به اطراف خودمان با دقت بیشتری نگاه کنیم و در واقع خوب ببینیم تجسم ذهنی خود را پرورش  داده ایم . و البته انتقال این تجسم عینی بر روی کاغذ خود نیاز به آموزش دارد .

پس کاریکاتوری که از لحاظ تکنیکی و خطی ضعیف باشد هم نمی تواند انتظار مخاطب را بر آورده سازد . و عملا به قول ارسطو انتقال برای اقناع (قانع شدن) صورت نمی گیرد .

دیدن کاریکاتور هم راهی است برای بهتر شدن تکنیک و البته در درجه اول تمرین تمرین تمرین ...

کاریکاتور از لحاظ فکری هم قابل بررسی است که طبیعتا این وجه کاریکاتورهم نیاز به اموزش دارد من اشاراتی به سازه های آموزشی این مبحث میکنم .

1-آشنایی با تکنیکهای سوژه یابی

2-شناخت نسبت به اسطوره های کاریکاتور

3-مطالعه در زمینه ادبیات عامه و بدست آوردن معیار های ارزشی در این ادبیات و شناخت نسبت به قهرمانان قصه ها .

4-تجزیه و تحلیل آثار خوب کاریکاتور ازلحاظ فکری

5-شناخت جامعه درونی و بیرونی خود .

6-نمادها . نشانه ها و سمبلهای رایج

7- . . .

این خلاصه ای بود در باب بررسی هنری به نام کاریکاتور

منتظر پیشنهادات شما هستم .

مبحث بعدی ما در مورد انواع کاریکاتور و شیوه های اجرایی آن خواهد بود .

تا بعد...



تاريخ : | | نویسنده : آیت نادری |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.